V průběhu loňského roku jsme zažádali o dotaci na Ministerstvu životního prostředí ČR prostřednictvím Státního fondu životního prostředí a to z toho důvodu, že jsme chtěli dětem vytvořit další možnosti ve smyslu zážitkového poznávání. To se nám povedlo a s hrdostí oznamujeme, že jsme dokončili modernizaci dětského hřiště. Naše nové hřiště má západoevropský standard a hlavní smysl je posilování vtahu dětí a přírody, prostřednictvím nových prvků, které jsou zde zbudovány.
Nově si děti mohou hrát:
· Na zlatokopeckém pískovišti, což je herní prvek sloužící k odpočinku a rozvoji kreativity. V písku budou roztroušeny a zahrabány třpytivé kamínky. Děti budou moct prosíváním písku tyto kamínky hledat. Nad pískoviště bude možno zavěsit síť, pro zastínění hrací plochy při slunném dni.
· Na vjemovém chodníku, který je vyplněn materiály jako klády, valouny, šišky, hlína apod. kde se děti mohou procházet naboso a zkoumat jak jednotlivé materiály cítí. Tím si zlepšují své vjemy i chodidla, jak prokázaly některé studie.
· Na vyvýšeném záhonu, který jsme zbudovali jednoduše z toho důvodu, že děti si budou moci zasadit, starat se a vypěstovat si své vlastní bylinky či zeleninu.
· S kompostérem, kde se učí přírodní recyklaci a nakládání s bioodpadem a hnojení.
· Na nášlapných pařezech, které slouží jako balanční prvek k rozvoji motoriky, stability a koordinace.
· Ptačí budka má děti naučit rozeznávat několik základních druhů ptáků, kteří se vyskytují v okolí a vysvětlit jim užitečnost ptáků v ekosystému.
· Domeček s kreslícími tabulemi, kde učitelky mohou kreslit a vizuálně zprostředkovat podněty o kterých povídají.
· Herní sestava obsahuje například balanční kládu, lanový most, lezeckou stěnu s otvory, 2 síťové rampy, 2 samostatné rampy, kreslící tabuli, věž se střechou a 2 věže bez střechy a slouží k rozvoji motoriky, stability a koordinace.
· Lavička k ohništi slouží jako odpočinkové posezení.
Smyslem je:
1. Vštípit dětem základní postoj k přírodě a naučit je pojmosloví, která budou potřebovat na základní škole a která se jim budou v životě hodit.
2. Zařadit do jejich tvořícího se hodnotového žebříčku vztah k přírodě a ekologii.
3. Rozvíjet kognitivní funkce (chuť, čich, motorické funkce, atd.) prostřednictvím pěstování.
4. Získání základních pěstitelských dovedností.
5. Radost dětí ze seberealizace při vypěstování vlastních plodin.
6. Podpoření kreativity a touhy objevovat.
7. Pochopení celistvosti přírody jako celku.
8. Podpora aktivního občanství.
9. Větší kontakt s přírodou a pohyb na čerstvý vzduch.
Environmentální a sportovní aktivity
Díky Státnímu fondu životnímu prostředí ČR jsme prostřednictvím příspěvku z dotace z Evropské unie provedli revitalizaci venkovního dětského hřiště a v průběhu tohoto i následujícího roku budeme pořádat sérii akcí pro děti i rodiče. Tyto akce mají upevnit pouto mezi rodiči a dětmi a dají možnost rodičům nahlédnout tzv. „pod pokličku“ co a jak Liščata dělají jinak.
Všechny naše akce se ponesou v zábavné formě, ale budou mít i edukativní podtext zaměřený na životní prostředí a přírodu jako takovou.
· Říjen bude ve znamení pouštění draků při naší Drakiádě.
· V listopadu proběhne lampionový průvod.
· V únoru 2020 se děti budou moci převléknout do masek při karnevalovém reji.
· Na začátku května bude Den maminek a akce je plánována pro rodiče s dětmi. V průběhu května se dále uskuteční Den otevřených dveří u Liščat a ke konci měsíce bude výuka v přírodě.
· Červen je v plánu Zahradní slavnost, ale i Rozloučení s předškoláky, kteří po prázdninách nastoupí do první třídy.
Tyto akce můžeme uskutečnit za přispění Evropské unie prostřednictvím Státního fondu ministerstva životního prostředí ČR, čehož si vážíme a děkujeme za tuto podporu.